Als ondernemer heb je duizend en één dingen aan je hoofd: je product of dienst op punt zetten, administratie regelen, klanten werven… Branding lijkt misschien een detail in dat hele plaatje, maar niets is minder waar. Een sterk merk is de basis van je bedrijf en bepaalt hoe je klanten jou zien én onthouden. Ik leg je graag uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Het boerenverstand achter branding
Laten we eerst beginnen bij het begin: wat is branding precies? Het woord branding is oorspronkelijk afkomstig vanuit de veeteelt. Boeren brandmerkten (to brand in het Engels) hun vee met een uniek symbool om ze te markeren en zo herkenbaar te maken. Dit concept werd later overgenomen in de marketingwereld: bedrijven begonnen hun producten en diensten te “merken” met een herkenbaar logo en stijl.
Tegenwoordig verwijst branding naar het proces van het creëren van een unieke en herkenbare identiteit voor je bedrijf. Dit kan je heel breed bekijken. Het gaat verder dan alleen een logo of een huisstijl; het omvat alles wat bijdraagt aan hoe je merk wordt waargenomen. Denk aan je visuele uitstraling, tone of voice, kernwaarden en de emoties die je oproept bij je klanten.
Wie ben jij alweer?
Waarom zou jij je tijd en geld moeten investeren in branding? Klanten zullen op termijn wel ontdekken wie je bent en wat je verkoopt, toch? Helaas is het niet zo simpel. Wij worden dagelijks overspoeld met merken en reclame. Daartussen opvallen is niet evident. Zeker als je ook gaat nadenken hoeveel bedrijven een vergelijkbare dienst of product als jij aanbieden. Een sterke branding helpt je om je te onderscheiden van je concurrenten en op te vallen in de massa. Een sterk logo, een consistente huisstijl en een duidelijke tone of voice helpen om je zaak een eigen gezicht te geven. Hoe vaker mensen jouw branding zien, hoe sneller ze je herkennen en onthouden.