Je hebt je socialmediakanalen gekozen (zoniet, lees dan zeker deze blog), je profielfoto staat te blinken en je bio klopt. Nice! Maar dan komt het… wat post je in hemelsnaam? En vooral: hoe zorg je dat het blijft hangen bij je volgers? Geen paniek. Je hoeft geen copywriter of content wizard te zijn om goede posts te maken. Met deze 5 simpele tips maak je als zelfstandige sneller sterker en slimmer social content.

1. Begin met één duidelijke boodschap
Mensen scrollen snel. Héél snel. Dus probeer in één zin duidelijk te maken: wat wil je eigenlijk zeggen?
Wil je iets promoten? Inspireren? Iets uitleggen? Iets delen uit je dag? Kies één focus. Alles tegelijk werkt enkel tegen.
Bijvoorbeeld:
❌ “We verkopen nieuwe producten én we zoeken personeel én het is mooi weer!”
✅ “Nieuw binnen: dé must-have voor deze lente. Kom je ‘m bekijken?”
2. Schrijf zoals je praat
Social media is geen folder of nieuwsbrief. Het is een gesprek. Hou het dus luchtig, menselijk en herkenbaar. Gebruik korte zinnen. Vraag iets. Maak een grapje. Zet je persoonlijkheid in de verf.
Bijvoorbeeld: “Onze dienstverlening werd recent uitgebreid met innovatieve oplossingen.”
“Yes! We doen nu ook X. Omdat we merkten dat jullie daar vaak naar vroegen.”
3. Een beeld zegt meer (maar kies slim)
Scroll door je nieuwsoverzicht: het beeld bij een bericht trekt altijd als eerste de aandacht. Zorg dus voor een goede foto, een leuke video of een visueel element dat past bij je verhaal. Je hebt zeker geen professionele shoot nodig – een spontane behind-the-scenes of een goed lichtje op je product doet vaak al wonderen.
Tip: Gebruik je ook tekst op je beeld? Hou het dan kort. Denk aan 3-5 woorden max. Je beeld moet teasers geven, geen complete blogpost.
4. Geef je post stopping power
Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te grijpen. Start dus met iets dat triggert. Een vraag, een bold statement, een herkenbare situatie.
Enkele voorbeelden:
“Wist je dat 80% van onze klanten dit vergeten?”
“Dit is waarom jouw posts géén likes krijgen.”
“Even eerlijk: ook ik had hier moeite mee…”
Zo trek je je lezers het verhaal in – en scrollen ze niet gewoon door.
5. Sluit af met een actie
Wat wil je dat mensen doen na je post? Reageren? Iets kopen? Iets onthouden? Geef ze een duwtje. En ja, dat mag subtiel zijn.
Enkele voorbeelden:
“Benieuwd wat jij hiervan vindt – laat het weten in de reacties.”
“Meer tips zoals deze? Volg ons voor je wekelijkse dosis.”
“Boek nu je afspraak via de link in bio.”
Een post zonder call-to-action is een beetje als een winkel zonder deur.
Extra hulp nodig?
Weet je wel wat je wil zeggen, maar niet hoe? Of wil je eindelijk een paar weken vooruit plannen met goeie ideeën en posts die écht bij jou passen? Ik help je graag. Van post-ideeën tot contentkalenders – samen maken we jouw online verhaal sterker.